(41) Kallbadhuset och järnvägsområdet

I början av 1870-talet fanns ett välbesökt kallbadhus strax norr om nuvarande stationshuset.

När detta revs 1904 på grund av att det var förfallet, uppstod direkt diskussioner om att bygga ett nytt badhus. Det nya kallbadhuset uppfördes på rekordtid och stod klart 1909. På taket fanns ett hopptorn.

Strax söder om fanns en annan kallbadplats, ibland kallad ”Lokstallarna”, där man bedrev sim- och hopptävlingar. Där fanns åskådarläktare och omklädningsrum. På denna plats invid ångbåtsbryggan på piren ligger idag ytterligare en badanläggning, som kan uppfattas som en sydlig lillasyster till det nya kallbadhuset.

Det förra stora kallbadhuset revs i mitten av 1940-talet eftersom det blev för slitet. Istället för att rusta upp det, rev man!

Sedan dröjde det till våren 2008 innan det nuvarande Kallbadhuset öppnade i Ulricehamn, ritat av arkitekt Torbjörn Isakssons. Ett badhus som med sin utformning, med de båda tornen och ett lägre mittparti, kan ses som en flört med det tidigare badhuset. Här finns idag både bad, spa och restaurang.

När Kallbadhuset, på det gamla järnvägsområdet nere vid Åsunden i Ulricehamn finns resterna av en vändskiva eller vändplatta som användes för att vända lok då de antingen skulle in i ett lokstall, eller om loket behövde vändas för att kopplas i andra änden av ett tåg. Utanför stationshuset finns en stor anordning som fungerade som vattenpåfyllnad för ångloken.
Idag används vändskivor mest på museijärnvägar, då moderna lok är byggda för att köras i båda riktningarna.

Ulricehamn fick sin första järnväg 1874, den smalspåriga järnvägslinjen Ulricehamn - Vartofta. 1906 invigdes en normalspårig järnvägslinje som gick mellan Falköping - Ulricehamn - Landeryd. I samband med detta uppfördes även den slottsliknande stationsbyggnaden i rött tegel, som idag bland annat inrymmer Turistbyrån.
Arkitekten Axel Petersson sägs ha hämtat inspiration från Trolleholms slott utanför Lund, som han tidigare ritat. Tornen som vid första anblick ser lika ut, har precis som slottet i Skåne helt olika form - det ena kantigt, det andra runt.

1940 fick Ulricehamn järnväg till Jönköping. Sista persontåget från Ulricehamn gick 1988 till Sjötofta, godstrafik fanns in på 1990-talet.
Lokstall, godsmagasin och andra byggnader som låg på järnvägsområdet är nu rivna, och i dag är alla spår upprivna.
Man har i stället gjort asfalterade cykelbanor och promenadvägar av de gamla spårsträckningarna. Här går cykelleden Sjuhäradsrundan som är banvall hela 12 av 15 mil och går mellan Ulricehamn, Tranemo, Svenljunga och Borås. Även cykelleden Ätradalsleden passerar på banvallen genom staden.